Her er en samling med spørsmål vi får fra våre hytterenovasjons-kunder.

 

Spørsmål: Hvordan håndteres videre sortering av avfallet fra hyttecontainerne? 

   Håndteres det som restavfall og sendes til forbrenning? 

    Har dere planer om å plassere ut egne containere e.l. for plast og papp? 

SVAR: IRS Miljø har valgt å ikke ha egne konteinere for plast og papp på våre returpunkt for fritidsabonnenter. Vår plan er å sende alt restavfall fra hytter til sorteringsanlegget som er under gjenoppbygging på Forus. Dette sorteringsanlegget ligger like ved siden av forbrenningsanlegget, men ble satt ut av drift som følge av en brann for noe tid tilbake. Dette skjedde like etter at vi var i gang med å levere til dem, og i påvente av at dette anlegget er tilbake i drift så kan våre fritidsabonnenter levere papp og plast til en av våre gjenvinningsstasjoner. Per i dag blir alt restavfall sendt direkte til forbrenning.

 

Spørsmål: Blir hytterenovasjon dyrere på grunn av feil bruk av returpunktene? 

    Hvilke tiltak vurderer dere for forbedring? Kameraovervåkning?

SVAR: Det er dessverre helt rett at mye av avfallet som bli levert i og rundt våre containere ikke stammer fra våre fritidsabonnenter. Dette opplever vi dessverre ved flere av våre returpunkter.

Vi er i gang med å montere kameraovervåking på flere av våre returpunkt i distriktet.  Ved returpunkt som allerede har kamera så ser vi at dette har en forebyggende effekt. Vi har da innimellom også muligheten til å identifisere «syndebukken» og  sende faktura for våre kostnader knyttet til ryddearbeid.

 

Spørsmål: Hvor ofte tømmes containerne, er det fast frekvens?
    Tømmes de oftere i perioder med større bruk av hyttene? (jule- og påsketider, sommermånedene) 

SVAR: Ved de fleste returpunktet blir containerne for restavfall tømt ukentlig,(Sjåføren gjør en vurdering hver gang, om hvor mange av containerne som må tømmes). Matavfall blir henter hver 2.uke og glass-/metallemballasje blir hentet hver 4.uke. I forbindelse med høytider og ferier kjøres det ekstrarunder ved de punktene som vi av erfaring vet trenger ekstra tømming. Opplever du som kunde å komme til fulle containere, vil vi gjerne få beskjed om det, slik at vi kan gjøre tiltak for å forbedre tjenesten.

 

Spørsmål: Hvordan informeres deres abonnenter (hyttefeltene) om ev. endringer etc.?

SVAR: IRS Miljø har publisert tilgjengelig informasjon til sine abonnenter på flere ulike plattformer:

  • Facebook og lokale medier er kanaler som brukes til informasjonskanal ut til våre abonnenter.
  • På vår hjemmeside www.erikstemmen.no er det mulig å finne det meste av relevant informasjon.
  • Vi sender informasjon direkte til kundene pr SMS når det er nødvendig.
  • I Appen Min renovasjon er det også mulig å finne kart over alle returpunkt. Her er det også mulighet for å sende meldinger inn til vårt kundesenter.
  • Vårt kundesenter er tilgjengelig på telefon alle virkedager. Det er også mulig å sende epost til post@erikstemmen.no
  • Vi jobber også med å lage en ny plattform som heter «Min side». Denne løsningen håper vi vil være på plass før sommeren, og gir abonnenten da mulighet til å finne mer informasjon om sitt eget abonnementsforhold. Denne løsningen vil kreve innlogging med Bank ID, og vil kun være tilgjengelig for personer som er oppført som eier av adressen i matrikkelen.